01 March, 2008

ANAKKU SAZALI

Allahyarham Tan Sri P.Ramlee adalah seorang insan seni yang memiliki jiwa serta nilai kemanusian yang tinggi. Bukan tujuan saya hendak mengagung-agungkan seseorang itu (selain dari Rasulullah s.a.w.) namun sekiranya cerita yang di-ilham itu datang dari Allah s.w.t. Tuhan Yang Maha Pencipta maka kita dapat mengambil sedikit sebanyak iktibar darinya walaupun dalam bentuk cerita beliau.

Antara filem-flemnya yang banyak itu, saya sering teringat akan filem ‘Anakku Sazali’ yang mengisahkan tentang seorang ayah yang telah membesarkan anaknya dengan penuh kasih sayang namun anak tersebut tidak mengikut rasmi si ayah walaupun memiliki bentuk paras dan fizikal yang sama (kedua-dua watak dilakonkan oleh P.Ramlee). Si ayah yang lahir dalam kemiskinan dan serba kekurangan itu memiliki jiwa seni serta nilai kemanusian yang tinggi sedangkan si anak yang lahir dalam kemewahan itu pula tidak mewarisi sifat-sifat si ayah malahan telah menjadi ketua penjahat yang terbesar di Singapura.

Begitulah lebih kurang ceritanya. Ramai pihak yang mengatakan kebanyakan cerita-cerita yang terdapat dalam filem-filem Allahyarham Tan Sri P.Ramlee banyak berlaku pada hari ini. Adakah benar andaian ini? Sama-samalah kita renungi.

No comments: