01 March, 2008

ISLAM TIDAK LAGI SESUAI?

Ajaran yang dibawa oleh Islam itu adalah yang sebaik-baiknya namun kebanyakan masyarakat menolaknya dalam sedar atau tidak sedar. Sebagai contoh, kebanyakan para perniaga kita mengatakan bahawa dalam menjalankan perniagaan dunia hari ini mereka tidak dapat menjalankan sebagaimana cara yang dilaksanakan oleh Nabi Muhammad s.a.w. kerana perniagaan mereka akan rugi. Maka ramailah perniaga melayu yang ikut rasmi perniaga bukan melayu di negara ini, kena tipu sikit-sikit (tapi banyak dari yang sikit). Maka berlakulah banyak penipuan dan kecurangan dalam dunia perniagaan kerana ingin lekas kaya dan rakyat menjadi mangsa. Dari hasil keuntungan itu diberi pula kepada anak-anak mereka untuk mereka makan.

Sedangkan kalau kita kaji corak perniagaan yang tertinggi diperingkat dunia dari kalangan syarikat-syarikat terkemuka (kebanyakan bukan Islam), sebenarnya adalah Islam. Syarikat-syarikat seperti daripada Switzerland, Germany, Britain, Holland dan seumpamanya ini kalau membuat janji masa mereka tepati, dalam menjalankan urusan wang mereka amanah, dalam mentadbir mereka lancar dan berkesan, dalam segala urusan lain mereka tidak ceroboh atau berlaku zalim dan mereka juga tidak membalikkan janji asal mereka. Cuma yang mereka panggil perlakuan tersebut sebagai etika manakala dalam Islam pula kita menyebutnya sebagai akhlak sungguh pun nilaian ahklak itu sebenarnya adalah jauh lebih tinggi dan menyeluruh berbanding dengan etika.

Sekiranya orang bukan Islam dikata beretika, dimana letaknya akhlak orang Islam yang seharusnya lebih tinggi budi pekertinya? Persoalannya adakah kita sebagai umat Islam benar-benar ikhlas dalam menjalankan kesemua perintah Allah s.w.t. ? Dalam kekalutan yang berlaku dalam dunia Islam hari ini, timbul pula pihak yang mengambil cuma sebahagian sahaja daripada hukum Allah s.w.t. lalu gabungkan di bawah satu konsep lalu diajaknya kuda-kuda dari seluruh pelusuk dunia untuk berlari bersama.

No comments: