01 March, 2008

KENAPA SAYA MENULIS

Dengan nama Allah s.w.t. Yang Pemurah lagi Maha Mengasihani. Salam dan selawat ke atas junjungan besar kita Nabi Muhammad s.a.w. serta ahli keluarganya.

Pada ruangan yang terbatas ini saya menulis atas keperluan yang mendesak untuk menuntut keadilan bagi masyarakat Pulau Duyung terhadap mana-mana pihak yang diTakdirkan oleh Allah s.w.t. untuk menerajui Negeri Terengganu bagi tempoh lima tahun yang akan datang (selagi dunia ini masih dikekalkan mengikut KehendakNya). Di sini, saya tidak ingin menyelebelahi mana-mana pihak dalam persengketaan merebut kuasa pemerintahan dalam musim ‘Pilihanraya ke-12’ ini. Bukan menjadi niat dan tujuan saya untuk berkempen bagi mana-mana calon atau parti. Saya menulis hanya sekadar menuntut untuk dipulihkan maruah serta nama baik masyarakat Pulau Duyung sebagaimana yang telah diwarisi daripada zaman Tok Syeikh Duyung yang mana saya abadikan atas helaian kertas-kertas ini untuk menjadi satu peringatan akan sebuah kisah menyayat hati masyarakat Pulau Duyung yang tidak tergambar oleh kata-kata.

Manusia itu telah diberikan akan akal serta fikiran olehNya untuk menimbangkan serta memilih mana yang baik dan yang buruk sesuai dengan konsep demokrasi itu sendiri maka saya menyeru masyarakat Islam di Pulau Duyung dan di Negeri Terengganu untuk memilih jalan serta laluan terbaik bagi menegakkan Islam di muka bumi Allah di Negeri Terengganu ini. Sesungguhnya junjungan kita Nabi Muhammad s.a.w. (sebagai RahmatNya bagi sekian alam) telah diutuskan oleh Allah s.w.t. hanya untuk menyampaikan agama Islam yang diRedhai Allah s.w.t. Baginda hanya diutuskan untuk memberi peringatan kepada orang ramai dan tidak pernah memaksa orang ramai dalam membuat pilihan mereka sendiri.

1 comment:

Cik Lee said...

assalamualaikum...

cikgu, nama saya mohdi azli bin mohd @ rashid bin Ismail orang pulau sekati. Cuba menjejak susur galur keturunan saya ketika ini. Juga meminati sejarah ini. Banyak perkara yang ingin dibicarakan. Boleh tahu email cikgu atau macam mana cara nak contact cikgu.

wasalam. email saya azzlie@gmail.com