01 March, 2008

KESILAPAN BAHASA ATAU CETUSAN HATI

Bilamana ada dikalangan pemimpin yang mengatakan ‘Parti ... Abadi Selamanya’ maka haruslah ia beristighfar banyak-banyak kerana sesungguhnya yang Abadi dan yang Kekal itu hanyalah Allah s.w.t. Kerajaan Majapahit walau bagaimana kuat sekalipun suatu ketika dahulu, akhirnya tumbang dan begitu juga dengan tumbangnya Firaun serta mana-mana kaum yang angkuh terhadap Kekuasaan Allah s.w.t.

Dan bilamana ada pula pemimpin yang mengatakan rakyat bukan Islam adalah saudara kita harus ia berhati-hati kerana tidak ada sebarang kasih sayang antara orang Islam dan orang bukan beragama Islam sehinggalah mereka masuk Islam. Walau untuk jadi teman rapat sekalipun adalah ditegah agama. Tetapi ini tidaklah pula bermakna Islam tidak memelihara keharmonian antara lain-lain penganut malah turut memberikan ruang-ruang bergerak bebas dan keadilan dalam batas-batas yang ditetapkan.

Bilamana ada pemimpin yang mengatakan bahawa projek ini dia yang buat, projek itu dia yang buat, projek sana dia yang buat, projek situ dia yang buat, projek sinun dia yang buat maka haruslah dia memikirkan kembali siapa yang sebenar yang mengadakan kesemuanya. Kita sebagai makhluk yang lemah ‘tiada berdaya melainkan dengan KekuasaanNya’ dan hanya diberi kesempatan untuk menjalankan perintahNya. Adakah telah sama taraf kita dengan Allah s.w.t. yang mana kita membuat kenyataan bahawa kita yang mengadakannya semuanya dan tidak kita abadikan kesemuanya kepada Allah s.w.t. sebagai Empunya segalanya dan kita ini cuma pihak yang menjalankannya?

No comments: